Ökomunkaterv
Batthyány Lajos Általános Iskola
Géza Fejedelem Tagiskolája
2018-19-es tanév
Ökomunkacsoport tagjai:
- Liedermajer Heléna – tagintézmény-vezető
- Bán Balázs – felsős és napközis munkaközösség képviselője
- Szalainé Cseh Katalin– alsós munkaközösség képviselője
- Gál Károlyné – takarítónő
Feladat A. ALAPDOKUMENTUMOK | Határidő | Felelős |
Ökomunkaterv elkészítése és nevelőtestülettel elfogadtatása | október 2. | Liedermajer Heléna |
Ökomunkatervünk nyilvánosságra hozatala | október 26. | Liedermajer Heléna Bán Balázs, Csontosné, |
Munkaközösségi munkaterve kapcsolódik az intézmény ökoiskolai munkatervéhez. | október 2. | Lencsésné Cseh Katalin, Liszi Katalin, Karácsony Zsuzsanna |
B. SZERVEZETI FELTÉTELEK | ||
Ökoiskolai munkacsoport megalakulása, az éves terv meghatározása. | szeptember 18. | Liedermajer Heléna Bán Balázs (felsős mk.) Karácsony Zsuzsanna (napközis mk.) Lencsésné Cseh Katalin (alsós mk.) Gál Károlyné (technikai) |
A diákönkormányzat bevonása: zöld DÖK tagok osztályonként. | szeptember | Bán Balázs |
A fenntarthatóságra neveléssel kapcsolatos beszámoló értekezleteinken | félévi és év végi értekezleten | programfelelősök |
C. PEDAGÓGIAI MUNKA | ||
Menő Menza pályázat keretében az egészséges étkezést népszerűsítjük havi zöldség és gyümölcskóstolókkal | folyamatos | Lencsésné Cseh Katalin |
Menő Menza pályázat keretében a diákok az egészséges étkezési szokásainak felmérése után egyéni vagy kiscsoportos dietetikai tanácsadást biztosítunk hetente | folyamatos | Sümegi Katalin dietetikus |
A Menő Menza pályázat keretében a felsős technika órákon egészséges ételeket főznek | folyamatos | Michellerné Kalapács Tünde |
A Menő Menza pályázat keretében főzőszakkörön egészséges ételeket készítenek | folyamatos | Lencsésné Cseh Katalin, Bán Balázs |
Titkok Házában természettudományos kihelyezett élményórákon részvétel | folyamatos | Szabó Gyöngyi, Bán Balázs |
Iskolagyümölcs és iskolatej program működtetése | folyamatosan | Csontos Jánosné és napközis pedagógusok |
Boldogságprogram 2. osztályban | folyamatosan havi minimum 1 óra | Dudás-Bankó Judit |
Fenntarthatóságra nevelés főként osztályfőnöki, technika, környezetismeret, biológia, földrajz és testnevelés és délutáni napközis órákon: beépülnek a fenntarthatósággal kapcsolatos jelenbéli helyi és globális események, a jövő generációk iránti felelősség, a felelős családtervezésre nevelés… | folyamatosan | Liedermajer Heléna, Bán Balázs, osztályfőnökök, Soós Tamás, napközisek |
Emelt óraszám egészségtan oktatásra, az 5. osztályban heti 0,5 óra | heti 0,5 óra | Liedermajer Heléna |
Projektnap: Úrhidai Gazda Tábor meglátogatása a 3-4. osztállyal | szeptember 14. | Molnárné Pauló Laura, Takács Mónika |
Fut a falu | szeptember 24. | Soós Tamás |
Projektnap: Vérteskozmai gyógynövénytúraa Menő Menza pályázat támogatásával | szeptember 19-21. | Bán Balázs |
Őszi erdei iskola Erzsébet tábor Zánkán: terepgyakorlat, megfigyelés (szülők bevonásával) | szeptember 26-28. | Bán Balázs Takács Mónika |
Iskolaudvar szépítés öko tudatosan: szülői segítséggel | szeptember-október | Soós Tamás |
Őszi hulladékgyűjtés | október-november | Bán Balázs |
Hallowen party tökfaragással és kiállítással | október 26. | Bán Balázs |
Projektnap: egészség nap szervezése- tantervbe beépített (szülők bevonásával) a Menő Menza pályázat támogatásával | november 22. | Bán-Németh Ildikó, Szalainé Cseh Katalin Lencsésné Cseh Katalin |
Gyejó foglalkozás helytelen táplálkozással összefüggő betegségek illetve egészségkockázatok | november | Liedermajer Heléna |
Projekt hét: Pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete | február 25-március 1. | Szabó Gyöngyi |
Projekt hét: Happy-hét- tantervbe beépített | április-május | Liedermajer Heléna |
Fenntarthatóság projektnap: kirándulás Tihanyba a Levendula Házba a Menő Menza pályázat támogatásával | április 22-26. | Bán Balázs |
Természetjárás a szűkebb és tágabb környezetünkben | alkalmanként | napközis tanárok és tábort vezető pedagógusok |
Madarak fák napja: környezeti ökovetélkedő | május 10. | Liedermajer Heléna |
Témanap: sportnap, aminek keretében megrendezzük a tavaszi futóversenyt is. – tantervbe beépített | május 30. | Soós Tamás |
Gyereknap: játékos, ügyességi feladatok, kézműveskedés úrhidai civil szervezetekkel közösen (szülők bevonásával családi program) | június 2. | Szabó Gyöngyi |
Tanulmányi kirándulás: a tágabb környezet természeti és épített környezeti értékeinek meglátogatása- tantervbe beépített | június 12-13. | Bán Balázs, Dr. Mayer András Gyuláné, Dudás-Bankó Judit |
Nyári napközis tábor, több nap a fenntarthatóság témakörhöz kapcsolódva (egy nap terepgyakorlat a Pentelei Parkerdőben) | június 18-29. | pedagógusok |
A településen és környékén a helyi – természeti és épített – környezet tanulmányozására alkalmas területek látogatása elsősorban a kötelező tanórai keretben. | évi minimum kétszer | alsós tanítók |
A településen és környékén a gyalog, ill. kerékpárral könnyen elérhető helyi – természeti és épített – környezet tanulmányozására alkalmas területek rendszeres látogatása délutáni napközis órai keretben. | havonta/kéthavonta minimum egyszer (amely napokon nagyon kevés vagy nincs házi feladat) | napközis tanítók |
Kooperatív technikák rendszeres alkalmazása (a fenntarthatóságra nevelés területén is). | lehetőleg óránként | minden pedagógus |
Játékos feladatok rendszeres alkalmazása (a környezeti nevelésben is.) | lehetőleg óránként | minden pedagógus |
3. Az intézmény bekapcsolódik valamelyik fenntarthatóságra neveléssel foglalkozó hazai és/vagy nemzetközi oktatási programba (pl. GLOBE, BISEL, Szitakötő, EnergiaKaland, Szén-dioxid Nyomozók, Beagle, Otthon az erdőben, Vigyázat valóság, Madárbarát iskola, Madármonitoring program… További lehetőségek találhatók pl. a www.mkne.hu, www.magosfa.hu, www.mme.hu, e-misszio.hu…, honlapokon, nemzeti parkok honlapjain). | Happy-hét, Fenntarthatóság Témahét, Madárbarát iskola | Liedermajer Heléna |
Az intézmény működését (fűtés, vízfelhasználás, villamos energia használat) rendszeresen tanulmányozzák a pedagógiai munka során. | tanmenet szerint | Szabó Gyöngyi |
D. AZ INTÉZMÉNY MŰKÖDTETÉSE | ||
A csapok és WC-tartályok működésének rendszeres ellenőrzésére, a csepegések, szivárgások azonnali megszüntetésére. | folyamatosan naponként | Gál Károlyné és kisegítője |
Csapok, tartályok, elektromos rendszer energiatakarékos működtetése | folyamatosan | napközis pedagógusok |
Őszi papír, PET palack és kupakgyűjtés | október-november | Bán Balázs |
Tavaszi papír, PET palack és kupakgyűjtés | tavasz | Bán Balázs |
Szárazelemgyűjtés | folyamatos | napközis pedagógusok |
Az intézmény tanév végén taneszközlistákat ad ki minden tanulónak, amivel segíti a családokat a környezetkímélő, egészséget nem károsító iskolai taneszközök kiválasztásában. Honlapon megjelentetés. | június | osztályfőnök, Csontos Jánosné |
A tanulókat rendszeresen bevonjuk az osztály és folyosódekorációba, lehetőséget biztosítva az osztályközösségeknek a saját terek kialakítására. | év elejétől folyamatosan | Dobainé Pataki Adrien, Bán-Németh Ildikó, rajzot tanítók, osztályfőnökök, napközis pedagógusok |
Az intézmény arculata, dekorációja összhangban van a fenntarthatóságra nevelés céljaival. | év elejétől folyamatosan | osztályfőnökök; Dobainé Pataki Adrien |
Az intézmény helyet biztosít a kulturált, kötetlen szabadidő eltöltésre a sportpályán, kis játszótéren (miután a napközisek elhagyják a pályát) és a Teleházban. | folyamatosan | Liedermajer Heléna |
Az intézmény rendelkezik a terepi programok, külső helyszínen végzendő kutatómunka elvégzéséhez szükséges eszközökkel (pl. távcsövek, nagyítók, gyorshatározó lapok, mérőszalagok, feladatlapok…) | októbertől | Liedermajer Heléna |
Az intézmény rendelkezik biztonságos kerékpártárolóval vagy kerékpár tárolására alkalmas egyéb hellyel. | udvari tároló | Gál Károlyné |
Az intézménybe gyalog, kerékpárral, tömegközlekedéssel érkező intézményi dolgozók aránya haladja meg a 40%-ot. | közlekedési költségtérítés | Csontos Jánosné |
Az intézménybe gyalog, kerékpárral, tömegközlekedéssel érkező tanulók aránya haladja meg a 75%-ot. | jelzés ha az adott érték alá esik | osztályfőnökök és napközis pedagógusok |
Évente minimum egyszer elektronikai hulladékgyűjtést rendezünk, a társadalmi környezet számára. | október | Liedermajer Heléna |
Zöld, gyepes felület az udvarunk egy része és a sportpályánk nagy része. | folyamatban | Gál Károlyné |
Fák, cserjék vannak az intézmény területén. | folyamatosan | Liedermajer Heléna, Szabó Gyöngyi |
A mikroklímának megfelelő dísznövényeket telepítettek az udvarba. | folyamatos | Takarító, Szabó Gyöngyi |
Madáretető és lepkeitató folyamatos ellátása, szükség esetén új kihelyezése. | folyamatosan | napközis pedagógusok |
Autógumikból és raklapokból játszóeszközök, kerti bútor készítése. | márciustól | Bán Balázs, Soós Tamás, Jánosi Ákos |
Konyhakertet a Menő Menza pályázat keretében kialakítjuk és működtetjük | októbertől | Michellerné Kalapács Tünde |
Komposztáló működtetése megoldott. | folyamatosan | Gál Károlyné |
Szabadtéri sportpályát működtetünk. | folyamatos | Gál Károlyné |
Évi egyszer fogászati ellenőrzés | április-május | Liedermajer Heléna |
Évente minden osztály védőnői ellenőrzés | szeptember | Liedermajer Heléna |
Jogszabály szerinti iskolaorvosi ellenőrzés | folyamatos | Liedermajer Heléna |
E. KOMMUNIKÁCIÓ | ||
Az intézmény éves ökoiskolai munkatervének készítése során bevonja a diákokat/diákönkormányzatot és együtt döntenek annak elfogadásáról. | szeptember | Bán Balázs |
Az intézmény éves ökoiskolai munkatervének készítése során egyeztetnek a szülők képviselőivel. | szeptember | Liedermajer Heléna |
Nyílt nap a szülőknek. | február 21. | Liedermajer Heléna |
A honlapon folyamatosan frissülő öko link. | folyamatosan | programfelelősök és Csontos Jánosné |
Az intézmény fenntarthatóság tanulásával kapcsolatos médiamegjelenései. | többször | Liedermajer Heléna, Bán Balázs, Soós Tamás |
Öko-faliújság folyamatos frissítése | folyamatosan | osztályfőnökök, Dobainé Pataki Adrien |
Mediációs konfliktuskezelési technikák alkalmazása gyakorlat szinten megjelenik az intézményben. | folyamatosan | pedagógusok |
F. EGYÜTTMŰKÖDÉSEK | ||
Magyarországi központi intézményekkel (pl. OFI) való együttműködés a fenntarthatóság pedagógiája területén. | folyamatosan | Liedermajer Heléna |
Civil szervezettel való együttműködés a fenntarthatóság pedagógiája területén: Úrhidai Tanulókért és Iskoláért Alapítvány Kereskedelmi és Iparkamara Úrhidai Polgárőrség Úrhidai Karate Egyesület Fejér Megyei Iparkamara Úrhidáért Egyesület Úrhidai Lovas Egyesület Gaja Egyesület Nyugdíja Klub Barátság Klub | alkalmanként | Liedermajer Heléna |
Gazdálkodó szervezetekkel, vállalkozókkal, gazdasági társaságokkal való együttműködés a fenntarthatóságot pedagógiáját érintő témákban: Úrhida Községi Önkormányzat Családsegítő és Gyermekjóléti Központ Úrhidai Tündérker Óvoda Székesfehérvári Tankerületi Központ K&H Bank Simon Műanyagfeldolgozó HTM Szerszámgyártó Zrt. Grundfos Mc Donalds Vörösmarty Rádió Mentők Tűzoltók Rendőrség-balesetmegelőzés és iskolarendőr T-Com Dobosné Hetyei Viktória ÁNTSZ Védőnői Szolgálat Iskolaorvos SCH-Ózon Kft. elektonikai hulladékgyűjtő vállalkozó Vadex | alkalmanként | Liedermajer Heléna |
Úrhidai Tündérkert Óvodával való együttműködés: közös program fenntartása (gyermeknap, adventi, karácsonyi műsor) | folyamatosan | Liedermajer Heléna |
Együttműködés az Ökoiskola Hálózattal | folyamatosan | Liedermajer Heléna |
G. HELYI KÖZÖSSÉG, KÖZVETLEN KÖRNYEZET | ||
Az intézmény pedagógiai munkájában helyet kap a helyi természeti, épített és más értékekkel (pl. hagyományokkal) való foglalkozás. | havonta/kéthavonta minimum egyszer | napközis pedagógusok |
Az intézmény pedagógiai munkájában foglalkozik a helyi közösséget érintő, a környezetvédelemmel kapcsolatos problémákkal. | tanmenet szerint | osztályfőnökök , természetismeret, biológia, földrajz |
Az intézmény aktív szereplője és részese a helyi közösség közösségfejlesztési folyamatának: idősek napja műsor, október 23-i megemlékezés, egészség adventi és karácsonyi műsor, március 15-i megemlékezés, gyermeknap, napközis tábor | folyamatosan | Liedermajer Heléna |
Az intézmény részt vesz a település helyi környezetvédelmi programjának kialakításában. | folyamatosan | Soós Tamás |
Az iskolapolgárok szerepet vállalnak az önkormányzati döntéshozatali folyamatban, nyomon követik, értékelik azokat (pl. az iskolát érintő kérdéseken kívül is dokumentált módon hozzászólnak a napirendi pontokhoz). | folyamatosan | Soós Tamás |
H. AZ INTÉZMÉNY ARCULATA ÉS SPECIALITÁSAI | ||
A) Füstmentes iskola-főállású dolgozóink nem dohányoznak | Liedermajer Heléna | |
B) Egészségtudatos iskola | Liedermajer Heléna | |
C) Családias iskola jó magviseletű tanulókkal | Liedermajer Heléna | |
I. VÁLLALÁSOK
Még nem teljesült, de három éven belül a fenti listából választott vagy saját vállalás, három darab. | ||
A) Ökoverseny folytatása | 2019. május 10. | Liedermajer Heléna, Bán Balázs |
B) Az intézményi minőségfejlesztési felmérésekben (tanulói, szülői, alkalmazotti kör) megjelennek a környezet tudatossággal kapcsolatos kérdések. | 2018. június 30. | Liedermajer Heléna |
C) Minden osztálytermünkben legalább egy-két cserepes virágot elhelyezünk. | 2018. június 30 | osztályfőnökök |