Beszámoló 3. mérföldkő

Beszámoló A Menő menza program Egészségünkre! című projektjének negyedik mérföldkővéig elvégzett feladatokról

  1. Szervezési feladatok

A 4. mérföldkő sok feladatot hozott számunkra. A korábbi elszámolások után megkapott pénzügyi mérleg racionális gazdálkodásunk hatásaként lehetőséget adott, hogy a vállalt feladatok mellett új programokkal is kiegészítsük a projektet. A pénzügyi vezetővel, az ÚTI Alapítvány elnökével és a támogató munkatársakkal ötletbörzét tartottunk, hogy az eredeti célok, milyen módon és mivel egészülhetnének ki. A fő szempont a gyerekek érdeklődésének fenntartása, ismereteik bővítése színes, játékos, élvezetes formában. A vállalt feladatokat teljesíteni tudtuk és kiterjesztettük olyan tevékenységekre, mely hosszútávon a projektcélok fenntartását segíti: foglalkozástervek, adatbázisok, projektfüzet, online-feladatgyűjtemény létrehozása.
A projektfüzetben található receptgyűjtemény tanulóink válogatása, melyet a főzőszakkör tanáraival és a dietetikus javaslatai alapján állítottak össze.

A kirándulásoknál a buszok biztosítása nem mindig volt zökkenőmentes, a szeptemberi időszakban a sok megrendelő miatt előfordult, hogy három különböző cégtől tudtuk csak az adott programra a buszokat lefoglalni. Szerencsére nem ez volt a jellemző.

  1. Beszerzések

A legjelentősebb eredmény, hogy egy jól működő, a gyermekintézményekben elhelyezhető ivókutunk végleges beépítésre került. Sokat kellett várnunk, de megérte. A kiválasztásnál szempont volt, hogy a készülék rendelkezzen az ÁNTSZ engedéllyel, mert ezáltal az engedélyeztetés költségét és ügyintézését megspórolhattuk. Az ivókút rendelkezik az ivófejen kívül kulacstöltőcsővel. Iskolánk nagy hangsúlyt fektet a tanulók rendszeres és kiegyensúlyozott vízfogyasztására, – vizet órán is szabad inni, – ezért mindenkinek van kulacsa, amit gyakran kell tölteni. A bekötéssel, szereléssel járó költségeket az Alapítvány más forrásból fedezte.

Beszerzéseink sorrendjében célunk az volt, hogy mielőbb tudjuk a gépeket, konyhai, kerti eszközöket, könyveket, játékokat használni. Két esetben adódott garanciális problémánk, mindkettő esetben eredményesen megoldódott a gond.

Folyamatos teendőnk az ételek készítéséhez és kóstoltatáshoz szükséges alapanyagok beszerzésével voltak. Megpróbáltunk sokféle, különleges kóstolóval kedveskedni tanulóinknak. A kedvező pénzügyi helyzet lehetővé tette az egzotikus gyümölcsök, különleges sajtok, a tradicionális eljárással készülő szürkemarha felvágott, a vegán vagy paleo ételek ízének megismertetését. Az ételintoleranciában szenvedő tanulók mindig kaptak számukra is fogyasztható alternatívákat, hogy ne kerüljenek hátrányba ebben a programelemben sem.

  1. A táplálkozási tanácsadó, diákétkeztetés,

Az táplálkozási tanácsadónk szaktudása, jó kommunikációs készsége hamar elnyerte a tanulók, szülők és kollégák tiszteletét. Rendszeresen tanácsadásokat és előadásokat tartott a tanulóknak és szülőknek, – csoportos és egyéni beszélgetések formájában, javaslatokat tett az iskolai élelmezésvezető, a szakácsnő munkájához. Jó kapcsolatunk az iskolai gyermekétkeztetés vezetőjével töretlen maradt, felhasználta a dietetikus, később a táplálkozási tanácsadó ötleteit, beépítette a gyerekek étkezésébe. Az iskolai étrend mintaszerű, igényes és változatos, a gyümölcsök minden nap jelen vannak valamilyen formában az étkezésben.

A főzőszakkör, a technika, biológia, környezetismeret, természetismeret órákon kívül más délelőtti és délutáni foglalkozásokon szintén kiemelt szerepet kapott az egészséges táplálkozás.

4.Programok

A projektben vállalt programok megvalósításánál alapvető követelmény volt, hogy az iskola életébe, munkaendjébe jól adaptálható legyen.

Emiatt néha egyszerre, máskor kisebb csoportokban történtek meg a kirándulások.

Sok jó ötlet érkezett a kollégák és a szülők részéről.

Jól működik az iskolai tankert gondozása, sok termék került onnan a tanulók étkezésébe kiegészítésként. A kóstoltatás során tanulóink szívesen és büszkén szolgálták fel saját termékeiket.  A nyári kertgondozás felnőtt segítséggel valósult meg.

Rendkívül jól tudjuk használni a projekt során beszerzett eszközöket a tanórákon, programjainkon, rendezvényeinken.

Az Egészségnap számtalan lehetőséget kínált a projekt céljainak bemutatására, megvalósítására. A falu rendezvényein Menő menza pontok felállításával népszerűsítettük tevékenységünket. Megjelentünk szeptemberben az Európai Diáksport Napon, ahol Berecz István (sportág: torna és öttusa) VVSI junior szakosztály funkcionális tréner, mozgásterapeuta) és Újvári Georgina (sportág: torna) gerinctorna oktató, táplálkozási és életmód tanácsadó tartottak előadást, és októberben a területi Mezei futóversenyen, amelyeken Csernus Krisztina egykori válogatott kézilabda játékos és utánpótlás szakedző beszélt a tanulóknak a helyes táplálkozás és a sport összefüggéseiről.

A két év alatt több, mint 40 kóstoltatást tartottunk: az ételek és italok a nyers zöldségektől, a magvakon, aszalványokon, gyümölcs- és zöldségturmixokon át egészen a grillezett, főtt, párolt és sütött finomságokig álltak a listán. Híres sportolók (5), mesterszakács (1), mestercukrász (1), méhészek (3), orvos, védőnő, sőt gyermekvédelmi szakember is megfordultak nálunk. Előadásaik során példát adtak a gyerekeknek, beszéltek az egészséges táplálkozásról, az étel tiszteletéről, a testi -lelki betegségek és a táplálkozás összefüggéseiről- és persze lehetett finomságokat kóstolni.

Az ipari méretű üzemek látogatása mellett felkerestek tanulóink családi vállalkozásokat, ahol a manufaktúrás termékek készítését tekinthették meg.

A projekt eredeti vállalásai mellett tudtunk az egészséges táplálkozás témájában online-rejtvényújságot indítani, szakmai feladatgyűjteményt, projektfüzetet összeállítani, tanulmányi kirándulást, vetélkedőket, kiállítást, tematikus mesefoglalkozást és egy közös éttermi étkezéssel összekötött projektzárást megszervezni.

  1. Értékelés

A projekt negyedik szakasza eredményesen zárult, a tervezett feladatokat teljesíteni tudtuk, és a pénzügyi kereteken belül maradva többletfoglalkozásokat, kirándulásokat tudtunk biztosítani a tanulóknak. A közös programok élménye, a megszerzett tudás, az életmódváltás, a helyes táplálkozás igényének kialakítása beszivárgott a tanulókon keresztül a családokba, ami pozitív hatással lesz az egész közösségre.

 

 

Csatolmányok: